The Crucifixion

Date: 18 March 2018 19:30

Place: Houlkær Kirke, Viborg  |  City: Viborg

Midtjysk Korsamarbejde

(Gesta Danorum – Holstebro, Herning Korforening og Viborg Kammerkor)

opfører John Stainers The Crucifixion

Kammerkoret Gesta Danorum fra Holstebro, Herning Korforening og Viborg Kammerkor er i 2017 indgået i Midtjysk Korsamarbejde med det formål at præsentere større klassiske korværker for det midtjyske koncertpublikum, hvor The Crucifixion er det første samarbejde af forhåbentlig mange.

The Crucifixion er et oratorium komponeret af John Stainer i 1887 for blandet kor, orgel samt bas- og tenorsolist. Som titlen afslører, omhandler værket Kristi sidste tid op til korsfæstelsen og Stainer ønske var, at stykke skulle indgå i standardrepertoiret i den britiske folkekirke. Dette er sket for de fem salmer i værket, hvor menigheden skal synge med.

Selvom komponisten Ernest Walker i 1924 skrev om værket, at "Musikere i dag ikke har brug for The Crucifixion", og Stainer selve karakteriserede sit arbejde som "affald", bliver værket fortsat ved med at blive udført i dag.

Sir John Stainer (1840 - 1901) var engelsk komponist og organist, hvis musik, udover The Crucifixion, ikke opføres meget i dag, var meget populær i sin samtid. Hans arbejde som korleder og organist satte standarder for engelsk kirkemusik, der stadig anvendes i dag.

Solistpartierne synges af Anders Christensen (tenor) og Thomas Larsen Späth (bas). Orglet betjenes af Ingegerd Bogh og det hele dirigeres af Jesper Fjord.

Koncertdatoer:

17. marts, 2018, kl. 15.00 i Nørrelandskirken, Holstebro 18. marts, 2018, kl. 15.00 i Skt. Johannes Kirke, Herning 18. marts, 2018, kl. 19.30 i Houlkær Kirke, Viborg

Billetpris 100,- kr.

Telephone